Keyword : แบบฝึกหัดการเขียนเรื่องสั้น ประสิทฺธิภาพตามเกณฑ์มาตรฐาน นักเรียนมัธยมศึกษา,Short story writing exercises, Effective standard criteria, High school student
Page : 31 - 40
Hit : 112
วารสารรามคาแหง ฉบับคณะศึกษาศาสตร์ (มนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์)
Vol.4 No.1 (มกราคม-มิถุนายน 2566)บทคัดย่อ
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ (1) เพื่อพัฒนาแบบฝึกทักษะการเขียนเรื่องสั้นโดยใช้แบบฝึกหัดของนักเรียน ระดับชั้นมัธยมศึกษาให้มีประสิทธิภาพตามเกณฑ์มาตรฐาน 80/80 (2) เพื่อเปรียบเทียบคะแนนการทดลองใช้แบบฝึกหัด ระหว่างก่อนเรียนและหลังเรียนด้วยแบบฝึกทักษะการเขียนเรื่องสั้น กลุ่มเป้าหมายที่ใช้ในการวิจัย คือ นักเรียน ชั้นมัธยมศึกษา โรงเรียนเกษตรสมบูรณ์วิทยาคม อ าเภอเกษตรสมบูรณ์ จังหวัดชัยภูมิ จ านวน 39 คน ภาคเรียนที่ 1-2 ปี การศึกษา 2564 โดยเครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย คือ (1) แบบทดสอบก่อนเรียนและหลังเรียน และ (2) ชุดแบบฝึกหัด การเขียนเรื่องสั้น การวิเคราะห์ข้อมูลใช้สถิติ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการทดสอบค่าที (t test) ผลการวิจัย พบว่า (1) ประสิทธิภาพของแบบฝึกหัดการเขียนเรื่องสั้นของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษา มีประสิทธิภาพเท่ากับ 82.99/87.69 ซึ่งมีประสิทธิภาพสูงกว่าเกณฑ์ 80/80 ที่ตั้งไว้ (2) คะแนนจากการทดสอบวัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนก่อน เรียนมีค่าเฉลี่ยเท่ากับ 9.64 ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐานเท่ากับ 1.78 และคะแนนทดสอบวัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนหลัง เรียนมีค่าเฉลี่ยเท่ากับ 26.31 ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐานเท่ากับ 2.02 แสดงให้เห็นว่า แบบฝึกหัดการเขียนเรื่องสั้นในครั้งนี้ ช่วยส่งเสริมให้นักเรียนมีผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนหลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยส าคัญทางสถิติที่ระดับ .01
Abstract
The research aimed to (1) develop short story writing skills by using exercises for high school
students that were effective and met the standard of 80/80; and (2) compare academic scores between
before and afterutilizing short story writing exercises. The participants were 39 high school students
who enrolled in semesters 1 and 2 of the year 2021 at the Kasetsomboonwittayakom School in the
Kasetsomboon District of Chaiyaphum. The instruments employed in this study were (1) the pre-and
post-study tests (2) the package of short story writing exercises. The percentage, mean, standard
deviation, and t-test were used to examine the data.
The results revealed that (1) The effectiveness of the short story writing exercises for high
school students was 82.99/87.69, which was higher than the standard of 80/80. (2) The mean scores
for the pretest was 9.64, the standard deviation was 1.78, and for the posttest was 26.31, the standard
deviation was 2.02, indicating that the short story writing exercises could strengthen the academic
scores to be higher than the pretest at the statistical level of .01.
Reference
Jangprai, S. (2015). Writing sort stories. Retrieved August 8, 2021, from https://sites.google.com/site
/phasathiykhrupik/wicha-wrrnkrrm paccuban/karkheiynreuxngsan (in Thai)
Jinarit, P. (2009). The effect of using the mathematics skills practice form on mathematics achievement
and attitudes of prathomsuksa 6 Students at Keha Pracha Samakkee school, Nakhon
Ratchasima province. [Master's Thesis, Sukhothai Thammathirat Open University]. (in Thai)
Petchanankul, R., & Satthathanaphat, R. (2021). Creating exercises written to improve Thai writing skills of
Chinese students studying at Rangsit university. Journal of Bundit Saeng Khom Kham, 6(2),
227-239. (in Thai)
Rawin, P., & Preechapongkit, R. (2021). Short story writing skills high school students in Phra Nakhon Si
Ayutthaya province under the district office secondary education, district 3. Academic Journal of
Ayutthaya Studies, 13(2), 99-117. (in Thai)
Sajjaphan, R. (1997) . Short stories. Retrieved August 8, 2021, from https://www.wikiwand.com/th/%E0
%B9%80%E0%B8%A3%E0%B8%B7%E0%B9%88%E0%B8%AD%E0%B8%87%E0%B8%AA%E0
%B8%B1%E0%B9%89%E0%B8%99. (in Thai)
Sinphiban, W., Buasomboon, B., & Buranasinvatthanakul, K. (2021). Developing imaginative writing abilities
and collaborative skills of the students grade 4 that manages learning with CIRC techniques
together with mind diagrams. Journal of Social Science Research, 12(1), 52-70. (in Thai)
Srisong, M. (2021). Development of learning achievement by using skills exercises in combination with
techniques collaborative learning LT on creative writing Thai language learning subject group,
grade 6. Journal of Juristic Person Administration and Local Innovation, 7(9), 304-305. (in Thai)
Thanyalaksananan, S. (1999). Thai language for education. Bangkok: Third Wave Education. (in Thai)
Tinong, P. (2010). Development of mathematics skills practice form on factorization of second-degree
polynomial for students in secondary School. [Master's Thesis, Naresuan University]. (in Thai)
Treenet, T. (2001). Results of the use of exercises for solving math problems about space for students
secondary school year 2. [Master's Thesis, Srinakharinwirot University]. (in Thai)