Keyword : บทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอน, แผนผังความคิด, การวิเคราะห์คุณค่าวรรณคดี, มัธยมศึกษา,Computer-assisted Instruction Lessons, Mind Map, Literary Value Analysis, Mathayomsuka
Page : 15 - 30
Hit : 129
วารสารรามคาแหง ฉบับคณะศึกษาศาสตร์ (มนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์)
Vol.4 No.1 (มกราคม-มิถุนายน 2566)บทคัดย่อ
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ (1) พัฒนาบทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอนร่วมกับแผนผังความคิด ที่ส่งผลต่อ ความสามารถในการวิเคราะห์คุณค่าวรรณคดี เรื่อง นิราศภูเขาทอง ให้มีประสิทธิภาพตามเกณฑ์ 80/80 (2) เปรียบเทียบ ความสามารถในการวิเคราะห์คุณค่าวรรณคดี เรื่อง นิราศภูเขาทอง ระหว่างก่อนและหลังเรียน โดยใช้บทเรียนคอมพิวเตอร์ ช่วยสอนร่วมกับแผนผังความคิด และ (3) ศึกษาความพึงพอใจของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 ที่มีต่อการเรียน โดยใช้ บทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอนร่วมกับแผนผังความคิด กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1/9 โรงเรียนมหาวชิราวุธ จังหวัดสงขลา ภาคเรียนที่ 1 ปีการศึกษา 2564 จ านวน 44 คน ซึ่งได้มาจากการเลือกกลุ่มตัวอย่างแบบ เจาะจง (purposive sampling) เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้(1) แผนการจัดการเรียนรู้ เรื่อง นิราศภูเขาทอง (2) บทเรียน คอมพิวเตอร์ช่วยสอน เรื่อง นิราศภูเขาทอง ส าหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 (3) แบบวัดความสามารถในการวิเคราะห์ คุณค่าวรรณคดี เรื่อง นิราศภูเขาทอง และ (4) แบบประเมินความพึงพอใจของนักเรียนที่มีต่อบทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอน ร่วมกับแผนผังความคิด ผลการวิจัยพบว่า บทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอนร่วมกับแผนผังความคิด ที่ส่งผลต่อความสามารถ ในการวิเคราะห์คุณค่าวรรณคดี เรื่อง นิราศภูเขาทอง มีประสิทธิภาพ 80.11/85.45 แสดงว่าบทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอน ที่สร้างขึ้นร่วมกับแผนผังความคิดมีประสิทธิภาพเป็นไปตามเกณฑ์เมื่อเทียบกับเกณฑ์ 80/80 เปรียบเทียบความสามารถใน การวิเคราะห์คุณค่าวรรณคดี เรื่อง นิราศภูเขาทอง ระหว่างก่อนและหลังเรียนโดยใช้บทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอนร่วมกับ แผนผังความคิด หลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยส าคัญทางสถิติที่ระดับ .00 ซึ่งสอดคล้องกับสมมติฐานที่ได้ก าหนดไว้ และความพึงพอใจของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 ที่มีต่อการเรียนโดยใช้บทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอนร่วมกับแผนผัง ความคิด โดยภาพรวม พบว่า มีความพึงพอใจอยู่ในระดับดี ค่าเฉลี่ยเท่ากับ 4.45 และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐานเท่ากับ 0.70
Abstract
The purposes of this research were (1) to develop computer-assisted instruction lessons and mind mapping for literary value analytical skills on Nirat Phukhao Thong to meet efficient standard criterion of 80/80 (2) to compare literary value analytical skills on Nirat Phu Khao Thong before and after the use of computer-assisted instruction lessons and mind mapping, and ( 3) to find out the satisfaction of Mathayomsuksa 1 students towards the use of computer-assisted instruction lessons and mind mapping. Research sample comprised 44 lower secondary school students who studied in the first year or seventh grade at Mahavajiravudh Songkhla School. The students were selected by purposive sampling to participate in the research. The research instruments were (1) lesson plans of Nirat Phu Khao Thong, (2) computerassisted instruction lessons on Nirat Phu Khao Thong for Mathayomsuksa 1 students, (3)an assessment test of literary value analytical skills on Nirat Phu Khao Thong, and (4) an assessment questionnaire of student’s satisfaction towards computer-assisted instruction lessons and mind mappingThe findings revealed that the efficiency of computer-assisted instruction lessons and mind mapping on Nirat Phu Khao Thong was 80.11/85.45. It showed the use of computer-assisted instruction lessons and mind mapping met the standard criterion of 80/80. Student’s post-test scores of literary value analytical skills on Nirat Phu Khao Thong were significantly higher than the pre-test scores at the .00 level, which was consistent with the hypothesis. The overall satisfaction of Mathayomsuksa 1 students towards the use of computer-assisted instruction lessons and mind mapping was at the good level ( = 4.45, SD= 0.70)
Reference
Buranasinvattanakul, K. (2017) . How to teach literature to enhence students’conceptual thinking skill.
Journal of MCU Social Science Review, 6(4), 203-213. (in Thai)
Chotmanset, P. (2008). Construction of computer-assisted instruction for teaching Thai on the topic Tri
Phum Pra Raung for grade level 4. Master of Education, Chiang Mai University. (in Thai)
Jaito, P. (2015) . The development of computer-assisted instruction game lesson with enhancement
techinques on the topic of thai parts of speech for mathayomsuksa 1 students at banhuawang
school. Master of Education, Silpakorn University. (in Thai)
Kummongkun, S. (2014) . The development of reading and critical thinking using mind mapping in Thai
learing subustance group for matthaymsuksa 6 students. Master of Education, Rajabhat Maha
Sarakham University. (in Thai)
Manathanyakul, Y. (2009) . The dveelopment of instructional multimedia computer on self-supporting
economic in social syudy, religion and cultural substance for fifth-grade studenth. Master of
Education, Srinakharinwirot University. (in Thai)
Meeboonya, W. (2015). The development of computer assisted instruction for teaching thai on the topic
of ngao paa play for prathomsuksa 4 syudents. Master of Education, Srinakharinwirot University.
(in Thai)
Ministryof Education. (2008). Basic education core curriculum 2008. Bangkok: Teachers Council of
Thailand Printing House Ladprao. (in Thai)
Ministry of Education. (2019). Guidelines for teaching and learning management of schools under the
Office of the Commission. Bangkok: Author. (in Thai)
Pathompattana, P. (2012). The development of finished lessons on the use of English for communication
for students in mathayom 1 at Ban Thung Samo school Phetchabun province. Master of Education,
Rajabhat Phetchabun University. (in Thai)
Prasitrat, O. (1987). Computers for teaching and learning (2nd ed.). Bangkok: Craftman Press. (in Thai)
Prommanot, P. (2010). The development of computer assisted instruction for teaching Thai on the topic
of tribhumpraruang manussabhum for matthayomsuksa 6 students. Master of Education,
Silpakorn University. (in Thai)
Soonthornrot, W. (2012). Innovation for learning: Department of curriculum and Instruction
(2nd ed.). Maha Sarakham: Mahasarakham University Press. (in Thai)
Wiboolyasarin, W. (2013). Bibliographic information. Bangkok: Chulalongkorn University Press. (in Thai)
Wutthanu, S. (2010). Developing reading comprehension skills of mathayom Suksa 2 students using a
mind map. Master of Education, Khon Kaen University. (in Thai)